36 h och sockerberoendet

36 h fastande and counting. Bryter någon gång i eftermiddag tänkte jag. Ska ladda på med en massa fett och lite protein. Förmodligen även en liten bit kladdkaka som jag tänkte bjuda jobbet på.

För mig som är sockerberoende så undrar en del hur jag klarar att äta lite socker ibland. Ofta funkar det bra, OM det inte blir för ofta. Lördagsgodis varannan vecka funkar bra, att ta en vanlig fika mitt i veckan kan också funka om jag ätit strikt dagarna innan. Men så fort jag börjar tumma på det och äter socker två dagar i rad, ja då kan det gå åt helvete och jag käkar socker i en vecka innan jag lyckas bryta det. Ibland gör jag det medvetet, som när vi var utomlands. Jag trodde att jag skulle ta mig tillbaka direkt när vi kommit hem men det tog ytterligare en vecka. Resultatet? Jag mådde dåligt och tänkte inte på annat än socker, vågen gick upp ett par kilo (snabbt ner dock) och min mens kom inte den månaden. Min kropp reagerar verkligen med att visa att socker inte är bra för mig. Ändå så äter jag det ibland, konstigt va? Men så länge jag håller det till väldigt lite så ger det mig faktiskt något och det vill jag i nuläget inte vara helt utan.

Mina strategier för att lyckas med det är:

1. Ät som vanligt, strikt, dagarna innan.

2. Vara i ketos.

3. Inte överäta. Bestämma på förhand hur mycket socker som är okej.

4. Hålla det sällan, 1 gång varannan vecka.

5. Aldrig två dagar i rad.

6. Planera och tillåta. Annars kickar det dåliga samvetet en lätt tillbaka i sockerträsket och överätningen.

7. Tillbaka till det vanliga, eller en dags fastande, dagen efter.

8. Ät inte ensam. Alltså inget smygätande.

Detta är det som funkar för mig. För en del sockerberoende funkar det inte alls att äta lite socker då och då. För en del triggar mejerier, det gör det inte för mig. För en del triggar lchf-bakverk, det gör det inte för mig. Däremot måste jag akta mig för vitt bröd. Och även om pasta och potatis inte är en trigger för mig så kan jag inte äta det eftersom jag måste hålla mitt blodsocker jämnt och ketosen hög för att inte drabbas av sötsug. Att äta en potatis hade alltså inte fått mig att trilla i sockerträsket men däremot att äta det varje dag. För en del funkar det inte heller att fasta, medan det är jättebra för mig. Prova dig fram till vad som funkar, men om INGET funkar så låt bli! Bättre att må bra än att få den söta smaken på tungan.

Annonser

4 reaktioner på ”36 h och sockerberoendet

  1. Evelina

    Jättebra inlägg:) Alla är vi så olika! För mig funkar det INTE att förbjuda socker helt. Om jag börjar tänka i banorna att jag inte ska äta socker så går det typ 1 h och sen är jag i affären;) Om jag där emot väljer att inte ha några som helst förbud så blir det typ 100% keto under långa perioder xD Kul hur man fungerar:P

    Gilla

    1. Vatten, te, lightläsk, lightsaft och buljong. Jag skulle rekommendera att prova att vara i ketos innan man fastar. Fast 24 h borde man klara ändå. Annars är varma drycker bra om man saknar något i magen. Varm saft och varm buljong är toppen!

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s