Dagens mat: trerätters!

Här hemma delar vi upp ansvaret varannan vecka, vilket betyder att varannan vecka har man ansvar för barn, städ och matlagning och varannan vecka är man ”ledig”. Eftersom vi jobbar som vi gör så hjälps vi såklart åt med hämtning och lämning på dagis. Men den veckan som man är ”ledig” ska man göra något fint för den andre som har ansvaret. Oftast gör vi något som har med mat, massage och presenter att göra. Ofta alla tre. Så blev det idag!

Jag gjorde en trerätters middag idag, passar på eftersom jag är ledig. Förrätten bestod av en dubbelsmörgås på oopsies, brieost och pepparskinka. Hade väl tänkt att det skulle se lite mer fancy ut men gott var det i alla fall!

Jag hade planerat att göra en kålrotsgratäng men lyckades köpa med mig majrot istället. Har aldrig ätit det men det var en trevlig bekantskap som liknade kålrot fast med lite beskare, ”kåligare” smak. Rekommenderas! Använde mig av samma recept på kålgratäng som ni hittar i receptbanken.

Till gratängen hade jag smörstekt strimlad entrecôte och champinjoner och guacamole. Supergott!

Till efterrätt blev det en favorit här hemma: jordnötssmörsmousse! Grädden var slut här hemma så jag använde mjölk fast lite mindre mängd. Det funkade precis lika bra. Innan servering ringlade jag över lite fibersirap och strödde över några jordnötter. Mums!

Kommentera

