Kokosgröt

I morse när jag kom hem från jobbet var jag vrålhungrig, sådär så att det gjorde ont i magen. Och är jag hungrig, då äter jag frukost, annars är jag som ni vet ingen frukostmänniska. Fast jag älskar frukostmat och äter det gärna andra tider på dygnet istället!

Den här kokosgröten slinker ner lätt och är väldigt god! Definitivt en ketogröt, då den innehåller 75-80% fett! Jag adderar lite frysta hallon som får värmas upp av gröten. Och så självklart kanel och en skvätt mjölk! En klick smör är ju aldrig fel om man föredrar det, och gröten går att göra helt osötad.

Kokosgröt
1 portion

Ingredienser
2 ägg
80 g matlagningsgrädde, kokosgrädde eller kokosmjölk
20 g vispgrädde (eller så tar du 100 g av ovanstående)
1 msk kokosmjöl
Ev. 1 1/2 tsk sötning


Gör så här:
Rör samman alla ingredienser i en kastrull. Låt sjuda några minuter på svag värme tills det uppnått en tjockare konsistens. Låt det inte koka. Servera med till exempel bär och mjölk eller grädde.

Klart!

Näringsvärde per portion, med matlagningsgrädde (kokosgrädde / kokosmjölk)
Kcal 381 (444 / 396)
Protein 18 g (16 g / 17 g)
Kolhydrater 6 g (5 g / 5 g)
Fett 32 g (39 g / 34 g)

Kommentera

