Jordnötssmör med kanel och kakao

Jordnötssmör är en sådan där grej jag upptäckte i vuxen ålder, kan inte minnas att jag ens provade det när jag var liten. När jag väl fick smakat det så var det Skippys jag åt och jag älskade det. Nu för tiden gillar jag hemmagjort bäst. Och det tar bara fem minuter att göra!
Det här jordnötssmöret har smak av kanel och kakao. Jag fick begränsa mig till en matsked och att slicka rent skålen, annars hade jag nog kunnat sleva i mig hela burken. 😄

Jordnötssmör med kanel och kakao
ca 30 portioner (msk)

Ingredienser
400 g salta jordnötter
2 1/2 msk neutral olja, tex rapsolja
Ca 2 msk sötning
1 msk kakao
1-2 tsk kanel
Ev. lite salt

Gör så här:
1. Lägg jordnötterna i en matberedare och kör på hög hastighet tills det bildar ett tjockt smör.

2. Tillsätt resten av ingredienserna och mixa slätt. Smaka av och tillsätt eventuellt lite mer salt, beroende på hur salta nötterna är från början. Du kan även tillsätta lite mer olja, till önskad konsistens. Jordnötssmör har en tendens att bli lite olika varje gång, beroende på nötternas kvalité och smak.

3. Förvara jordnötssmöret i en lufttät glasburk i skafferi eller kylskåp.

  
Näringsvärde per matsked
Kcal 89
Protein 3 g
Kolhydrater 1,9 g
Fett 7,5 g

Kommentera

