Snigel …

29 steg visade min mobil att jag har gått idag (ej laddat min Jawbone). Nu blev det nog några fler steg, kanske 50 haha, men annars stämmer det rätt bra med tre trippar till toaletten och tillbaka till sängen. Satt uppe en kvart och pratade med min syster vid köksbordet men efter det var jag alldeles skakig och yr, så jag fick upp och vila igen. Illamåendet kom dessutom tillbaka med full kraft och jag krävde något salt snabbt (vågar inte kräkas pga stygnen i magen) så mannen gav mig lite av lillemans grillchips och det hjälpte verkligen! 

  
Aptiten är fortfarande på noll. Asken med Rafaello som min syster kom med mår jag bara illa av att tänka på. Däremot är jag sugen på iskall gurka och paprika och dricker mängder med vatten, jag som alltid är så dålig på att få i mig vätska. Det känns som att jag gjort en gastric bypass och knappt får plats med något i magen. Gördeln har nog en del med det att göra, för den ska sitta ganska tajt åt. Till lunch åt jag ett ägg och majonnäs och blev proppmätt. Till middag beställde vi hem kebab men jag orkade inte mycket. Känns konstigt för att vara jag!

Smärtmässigt har det dock varit mycket bättre idag, med undantag för i morse då jag vaknade upp och hade rejält ont, så jag hoppas det blir ännu bättre imorgon, även om jag vet att tredje dagen kan vara den värsta. Har i alla fall lärt mig att ta mig ur sängen själv och det är ju en fördel eftersom min man jobbar hela helgen!

”Frukost” 
Lunch  

  

3 reaktioner på ”Snigel …

  1. Har nyss hittat till din blogg (via några lchf-inriktade konton jag följer på Instagram). För två år sedan gjorde jag en liknande op på Akademikliniken i Sthlm. Sydde bl.a. ihop mina magmuskler som var väldigt separerade men tyvärr tränade jag inte upp magen rätt efter op utan trodde det räckte att ha dem på plats, men det betalar min rygg för idag. Du ska ju inte träna mage på 6 mån nu, men träna sedan rätt – inte bara yttre utan bygg upp inifrån. Ville bara ge mig tillkänna. Mitt tips till dig just nu är att försöka äta även om du inte är sugen – kroppen återhämtar sig bättre då. Rör på dig så gott du kan för ökad cirkulation ökar också läkningen. Men överdriv inte utan känn efter vad du orkar också! Har du några frågor som jag kan svara på står jag gärna till tjänst! Lycka till!

    Gilla

    1. Hej och tack för din kommentar, gulligt att du tog dig tid. Jag har gjort denna operation en gång tidigare men då syddes inga muskler fastän jag tror att det skulle behövts redan då. Ska ta det väldigt lugnt med all träning, har ju opererat brösten med, och verkligen börja med rehabträning och bygga upp långsamt. Har tidigare arbetat som pt med fokus på mammor och magmuskeldelning, så jag vet hur jag ska stärka magen och ryggen inifrån, tyvärr räckte det inte för min mage utan operation. Idag är det lite bättre med aptiten, skönt när man slipper illamående! Vågar liksom inte kräkas just nu 😝 ha det bra och tack för tipsen! /Sofie

      Gilla

      1. Aha, då har du ju förmodligen mycket bra kunskap kring detta! Har som sagt just hittat hit och vet ingen bakgrund. Jag fortsatte att träna som vanligt efter 6 mån efter op och trodde musklerna fanns på plats och att mina buktande diskar bara var ett minne, men nu har jag ett litet diskbråck och ett ryggskott sedan två månader och får börja om med att försöka hitta mina inre magmuskler. Jag har styrketränat tungt och blivit stark i de yttre musklerna så de inre aldrig aktiverades (förmodligen lite nervskada också efter två kejsarsnitt och buk-op också) men nu sa ryggen ifrån och musklerna i ländryggen bara krampar och känns helt hopplös. Ville bara bespara dig den erfarenheten men då har du ju koll! Hoppas du återhämtar dig snabbt! /P

        Gilla

Kommentera

