Gone fasting!

Från igår kväll till söndag kväll går jag på fasta! Jag gjorde en tredygnsfasta innan jul, sedan en i januari och nu är det dags igen! Min tanke är att försöka få till det åtminstone en gång varannan månad. Jag tror att fasta + ketogen kost + träning är ett perfekt sätt att uppnå hälsa!
Det är såklart lättast att fasta om man redan är i ketos. Då är kroppen redan inställd på fettförbränning och van vid att använda kroppens reserver som energi. Den ”matar” liksom sig själv och man har ju en hel del reserver att ta av innan energin tar slut. Går man på kolhydratsdrift är kroppen van vid att använda det den får in via maten och är inte alls så benägen att ta av reserverna. Då blir det såklart jättejobbigt att fasta när det kroppen är van att få energi ifrån slutar komma in. Nu kan man naturligtvis fasta ändå, men man kanske skulle börja lite snällare med en 24h-fasta istället?
Under min fasta kommer jag endast att dricka energifria (eller nästintill) drycker som te, vatten, benbuljong och cola Zero. Svart kaffe kan man dricka också, men jag gillar inte det så därför dricker jag det inte. En del tycker att fastan blir jobbigare när man dricker något annat än vatten, men det tycker inte jag. Man får köra på det som funkar för en helt enkelt!

Kommentera

