Remember?

Kommer ni ihåg förr när man snålade med smöret på mackan? När man var så noga med att smöra på rätt sida av smörgåsen för att inte det skulle fastna för mycket smör i hålen. För smör var ju något farligt som man blev tjock av.  Gud, vad glad jag är att jag tog mitt förnuft till fånga och faktiskt litade på evidensbaserad forskning och inte på något som det inte finns några bevis för och som bygger på forskning från sextiotalet. Idag äter jag väldigt mycket smör och går ner vikt, är mätt, har läkt mina hormonnivåer och kan njuta av mat utan dåligt samvete.

Nu kommer ni kanske att tänka, kommer du ihåg när du åt kolhydrater och inte vara rädd för det? Ja, det kommer jag ihåg alltför väl. Det var då jag hade hemska blodsockersvängningar, alltid var sötsugen, och hade ett sätt att äta som inte var normalt. Jag utesluter inte vanligt bröd, pasta, ris, potatis för att jag vill gå ner i vikt och jag hatar när folk påpekar att jag bantar för det gör jag inte. Jag utesluter det för att all forskning tyder på att det inte är bra för oss och för att kostråd den som vi har blivit matade med ända sedan vi var små uppenbarligen inte fungerar eftersom hälften av svenska folket numera är överviktiga, diabetes har blivit en folksjukdom, cancer har ökat, och hjärtkärlsjukdomar också det är en folksjukdom. Mina föräldrar har diabetes och därför har jag anlagen för det, och jag är fast besluten att inte drabbas av det själv. Jag äter så här för att hålla mig frisk! Det hade varit fantastiskt om folk runtomkring mig hade slutat tänka så mycket på skönhetsideal och börjat tänka mer på sin hälsa. Punkt.

Vaknade hungrig och tog upp en skiva parmesanbröd och en skiva pumpabröd ur frysen. Värmde och lät smöret riktigt smälta in i brödet. Underbart!

3 reaktioner på ”Remember?

Kommentera

