Ostplättar på mitt vis

Jag har sett många på instagram och bloggar som bakar ostplättar, men jag bestämde mig för att göra på mitt vis, på ingredienser som jag alltid har hemma. Dessutom ville jag ha så få moment som möjligt och så skulle det naturligtvis smaka gott också!

Receptet ger 4 stora eller 6 små plättar. Plättarna är goda att äta som smörgåsar, langos, pizza, hamburgerbröd, tacoskal, wraps eller räkmacka. För att få dem lite puffiga kan du använda bakpulver, men vill du ha dem mjuka och mer passande som wraps eller pizzabottnen så kör utan.

Ostplättar
4 stora eller 6 små

Ingredienser
2 ägg
1 1/2 msk fiberhusk
200 g riven ost
0,5-0,75 tsk salt, beroende på ostens sälta
1/2 dl matlagningsgrädde
(1 tsk bakpulver)

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader. Vispa upp äggen. Rör ner fiberhusken samtidigt som du vispad, för att undvika klumpar. Tillsätt salt, riven ost och grädde.

2. Klicka ut 4 stora eller 8 små högar. Använd en sked och platta till dem. Grädda i mitten av ugnen tills plättarna fått fin färg, ca 10-12 minuter. Servera med valfritt tillbehör.

Klart!


Näringsvärde per plätt (6 st)
Kcal 237 (158)
Protein 16 g (11 g)
Kolhydrater 1,7 g (1 g)
Fett 18 g (12 g)

Kommentera

