Lura hjärnan!

Jag älskar att läsa om psykologi och olika metoder för att manipulera tankesättet och därmed nå sina mål och bli lyckligare. Den enda som kan ändra på dig är du. Den enda som har ansvaret för vad du gör är du.

Tar du ansvar för att du inte tränar? Tar du ansvar för din viktuppgång? Jag gör det. ”Fastän” jag har både hypothyreos och PCOS så tar jag ansvar för min viktuppgång. Varenda kilo har jag ätit mig till. Och nej, jag har aldrig varit särskilt överviktig men jag får lov att säga det ändå. Min endokrinolog sa till mig att 5 kilo, det kan man kanske skylla på sin låga ämnesomsättning, men resten har man ätit sig till. Och anledningen till att man har ätit kan vara att man är för trött, inte orkar röra sig och blir deprimerad, på grund av hypothyreosen. Men kilona kommer dit av det du stoppar i magen.

Och efter det har jag inte skyllt ett enda kilo på att jag inte har någon sköldkörtel! Om man gör det gör man sig själv till ett offer och då är det lätt att fortsätta att bara göra fel val eftersom det ändå inte är ens eget fel. Låt det inte vara så! Ta kontrollen och lura din hjärna åt andra hållet istället! (Jag är medveten om att det finns extrema sjukdomar som orsakar viktuppgång, precis som olika mediciner. Men många mediciner som är kända för att orsaka viktuppgång gör bara detta på grund av att de ökar aptiten, om man läser in sig på farmakodynamiken. Vilket jag gör eftersom jag är en vetenskapsnörd. Men i vilket fall, skulle du ha något av detta, ta inte åt dig! Jag är inte ute efter att kränka eller såra någon!)

Tänk inte att du aldrig ska få äta kolhydrater och godis för resten av ditt liv. För det första behöver det inte vara så. Du kanske tål mer kolhydrater än vad en annan gör. Du kanske kan äta godis en gång i veckan utan problem. Men är du som jag, som vill äta godis varje dag och måste begränsa det, tänk då: jag ska inte äta godis idag. Bara för idag, men imorgon får jag. Lura hjärnan idag. Och imorgon. Och dagen efter det. Det funkar faktiskt!

En annan sak jag lurar mig är när jag parkerat mig i soffan efter jobbet och bara inte orkar ta mig upp. Då tänker jag: bara 5 set. Bara 5 set och sedan behöver jag inte göra mer. Och ibland blir det faktiskt bara 5 set, men oftast blir det en hel timme! Som idag, då jag körde 60 min bröst, triceps och ländrygg. Och allt började med ”bara 5 set …”

Kommentera

