#keto30dagar: Sötningsmedlet som slank ner …

Jag är en känsloätare av rang och idag när jag gick hemma och städade och kände mig stressad och lite nere kunde jag bara tänka på godis. På om jag skulle öppna den där oöppnade chokladen, eller om jag skulle åka förbi affären och köpa något ”i smyg”. Istället åt jag upp de sista åtta kokoskolorna och ett fettbombshjärta. Så mitt sötningsfria januari bröts redan nu, men jag är bara glad att jag lät bli det riktiga sockret!
Sötsuget försvann också, jag brukar inte överäta på sockerfria bakverk och godis. En del gravt sockerberoende måste låta bli även sådant som innehåller sötningsmedel men för min del brukar det inte vara något problem. Jag tror att jag mer har ett destruktivt förhållande till socker och sötsaker än jag har ett riktigt beroende, om ni förstår vad jag menar? Ibland handlar det inte ens om sötsug utan om känslor. Och sedan barndomen har jag delat upp saker i nyttigt och onyttigt, förbjudet och icke förbjudet. Äter jag då något som är ”förbjudet” kan det trigga ett ohälsosamt ätbeteende utan att jag för den sakens skull är särskilt sötsugen. Det kan mer bli som ett straff, för att jag mår dåligt. Oftast börjar det inte ens med godis, utan med vitt bröd. Sedan går det över till godis och sedan är det kört.

Men idag är det inte kört! Jag har inte ätit något godis än och jag t ä n k e r inte heller göra det. Visst, jag åt sötningsmedel fastän jag hade tänkt ha en sötningsfri månad, men det är inte hela världen. Jag tänker inte låta det här dra ner mig nu! Nu har jag låst in chokladen i min tidsinställda burk och kan inte komma åt den på tio dagar. Det var vad man max kunde ställa in den på, haha! Det ligger två chokladkakor till i min baklåda, som är avsedda för bakning och de är jag säker på att jag kan låta bli. Så länge något är oöppnat så brukar det faktiskt inte vara några problem, lustigt nog!

Kommentera

