Godis och ketoner

Nu i jul blev det helt klart för mycket godis. Jag åt på ett sätt som gjorde att jag mådde dåligt och till och med kräktes. Inte roligt. Men hur har det påverkat ketosen då? Jo, ketos är jag fortfarande i och har varit hela tiden, men med lägre värden än normalt.

I diagrammet här ser ni en första dipp. Det var när jag hade grävt lite väl långt ner i min minstings godispåse en lördagkväll och sedan fortsatte när han inte ville ha mer. Därefter stiger det när jag gick tillbaka till min vanliga kost, med korttidsfasta och träning. Sedan följde tre dygns vattenfasta och det var då ketonerna steg riktigt högt, för att peaka på julafton på värdet 74. Sedan kom som sagt julafton och ja … Ni ser ju den branta nerförsbacken. Det har varit lite svajigt efter det eftersom jag körde tre dagar då jag åt en massa socker. Nu har jag kört två dagar med 24 h-fasta, det vill säga att jag bara ätit en gång om dagen, men då har jag ätit mycket och jag har ätit mycket fett men även mycket protein. Mycket protein påverkar ketosen negativt.

  
Utvärdering på detta då? Min kropp kan tåla ett par dagar med godis och ändå komma tillbaka till ketosen relativt snabbt men med låga värden. Snabbaste sättet att komma tillbaka är korttidsfasta, träning och mycket fett. Mycket protein saktar ner det hela lite. Väldigt intressant att mäta så här, jag önskar att jag hade gjort det från när jag började köra keto. Nu har jag ju kört det så länge att kroppen är van, men skönt är väl det!

Kommentera

