Usch och kräk

Mina tre senaste carbnites har jag mått så illa att jag kräkts på natten. Igår började det efter ris a la Maltan. Mådde så fruktansvärt illa när jag gick till sängs. Och sedan var det första natten utan napp för våran lilla, så han vaknade hela tiden och väckte mig, som gick upp och kräktes.

Jag har aldrig haft problem med att äta kolhydrater egentligen. Många som byter till LCHF eller keto upplever ju att de får lugnare magar, att smärtor och uppblåsthet försvinner. Jag har aldrig haft det så, tack och lov, har alltid haft en mage av stål. Men nu när jag kör strikt keto så reagerar jag med att magen ser ut som en liten 4-månaders gravidmage plus att jag blir illamående. Jag är helt säker på att det beror på att kroppen är van vid att få kanske 10 g kolhydrater, max 15 g, per dag och sedan får en chock när jag trycker i mig flera hundra gram på en och samma dag! Mitt blodsocker måste skjutit i höjden och insulinet med det och jag tänker att jag får samma reaktion som en diabetiker kan få, med illamående och olustkänslor.

Att äta lite godis eller en tårtbit eller liknande, får mig inte att må så här. Men jag började gårdagen, efter tre dagars vattenfasta dessutom, med att äta vitt bröd. Och sedan fortsatte det. Jag gick inte bananas och överåt en massa, men det blev en hel del julgodis under dagen och så julbordet, som till största delen bestod av ketovänlig mat, men ändå innehöll olika brödsorter och grönkål med riktig sirap i, plus ris a la Maltan då. Men framför allt är det julgodiset tror jag, jag gick och smååt under hela dagen.

Idag känner jag mig inte alls sugen på godis, även om jag gav mig själv juldagen fri också. Jag ska nog unna mig lite grann av det jag är sugen på, men ta det väldigt försiktigt så att jag inte blir så illamående som jag blev igår. Usch och fy! 😝

Kommentera

