#keto30dagar

Dagen före dopparedagen! Jag inleder snart mitt tredje fastedygn och det har gått över förväntan! Imorgon börjar jag äta runt kl 10-tiden, då vi brukar äta en sen frukost på julafton och sedan inte äta mer mat förrän på eftermiddagen. Däremellan blir det dock en massa julgodis, och jag har bestämt mig för att hålla julafton och juldagen helt fria, då ska jag äta precis det jag vill. Det jag hoppas på är att jag inte flippar ur och äter bara för att äta, men jag är medveten om att risken är stor. Men just den medvetenheten, plus att jag ger mig själv två dagar, gör att jag ändå tror att det kommer att gå bättre än det gjort alla andra år, då jag frossat hela julen, ställt mig på vågen 1 januari, gråtit och sedan börjat svälta mig själv. Jag är mycket snällare mot mig själv nu och jag har kontroll över mitt sötsug. Så himla mycket jag har lärt mig och kommit underfund med det här året!

December förväntade jag mig inte skulle gå så bra som den gjort. Visst, lite fusk hit och dit, men inget dåligt samvete över det! Jag har bakat inför ketokalendern varje dag och ätit en godsak varje dag och ändå inte halkat ur ketosen.

Men i januari vill jag ändå köra lite striktare och det är fler med mig! Så nästa fredag den 1 januari kör jag igång med #keto30dagar. Det är en liten utmaning då man i trettio dagar kör keto. Detta innebär:

– Ett högt fettintag. Sikta på mellan 75-85% fett per dag.
– moderat proteinintag. Minska köttbiten på tallriken. Ca 15 % per dag.
– minimalt med kolhydrater, högst 5% per dag. Jag kommer att sikta på mellan 5-10 g kolhydrater per dag, vilket motsvarar 2% av mitt intag.
– ingen frukt, godis eller processade grönsaker.
– sötningsmedel är okej om det är okej med dig. Men undvik kolhydratsstinna ”lchf-bakverk”. Ketobollar, lchf-pannacotta och andra ketosnacks som innehåller lite kolhydrater per bit är okej.
– kaffe, te och lightläsk utan kalorier är okej.
– inga fuskdagar. Kom igen, det är 30 dagar det gäller!
– var försiktig med mjölkprodukter som kvarg, yoghurt och mjölk. En proteinpudding innehåller hela dagens kolhydratsintag och en kvarg hälften när du kör keto, tänk på det!
– ät 2-3 gånger per dag. Inga mellanmål. Jag lovar, du överlever.
– Svält dig inte, men har du satt dina hungerkänslor ur spel kan det vara en god idé att hålla koll på kalorierna.
– väg dig en gång i veckan.
– prova gärna korttidsfasta om det passar dig (Inte lämpligt om du är gravt sockerberoende). 16:8 och 24-h fasta är mina favoriter men det finns massor med varianter.
– Ha ett tydligt mål, gärna mätbart! Från den 1 januari till den 30 januari kör du keto, den 31 går du i mål!
– ät ren mat så gott det går. Undvik halvfabrikat och håll koll på sockerinnehållet i färdiga såser och röror.

För mig personligen kommer jag även att ha följande mål:
– Rörelse varje dag, minst en halvtimme. Aktiv träning minst 4 dagar i veckan.
– inget sötningsmedel, vilket betyder att jag verkligen får ta itu med mitt Cola Zero-beroende.
– fortsätta med 16:8-fasta. Lägga till en 24-h fasta en gång i veckan.
– inga carbnites

30 dagar fixar vi, eller hur? Jobbigast för mig kommer att bli att sluta med Cola Zero samt att inte ha mina två carbnites i månaden. Men annars hade det ju inte varit en utmaning! En vecka och två dagar kvar, sedan kör vi! Hänger du på #keto30dagar ?

 

Annonser

8 reaktioner på ”#keto30dagar

  1. Slow Clap

    Jag är på! Hittade precis hit 😊 Har ätit Paleo sedan augusti med två perioder av ketogen kost. Är överätare med hypothyreos och har fått fantastiska resultat med denna kost. Sen kom julen och förstörde allt. Återfall de luxe 😢 Men den 1 januari så 👊

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s