Julmat och övriga bestyr 

För att spara tid och minska min stress beställde jag i år all julmat på nätet och hämtade ut kassarna direkt i butiken. Herregud, så smidigt! Och jag är säker på att jag sparade in pengar på att inte stoppa ner andra saker i kundvagnen, så som det annars brukar bli.

Men. Istället för en färdigkokt skinka så hade jag beställt en vanlig rimmad. Och jag har aldrig gjort en julskinka tidigare, jag brukar köpa färdigkokt och bara griljera den. Men med lite sms-stöd från pappa och lite hjälp från vänner på Facebook lyckades jag få ihop en skinka, rimmat högrev och revben ikväll. Det tog några timmar så nu hoppas jag att det blir gott! Rimmat kött har jag i alla fall kokat förr, haha!

  
Skinkan griljerade jag med ett t j o c k t lager av en blandning gjord på krossade fläsksvålar, ägg, mandelmjöl, pofiber, sötstark senap och fibersirap. Visst, lite socker i och med senapen men det är så lite så det bryr jag mig inte om. 

  
Jag fastar ju, men av den tjocka svålen på skinkan gjorde jag en liten treat till min man. Skar ut svålen under själva skinnet, saltade rejält och stekte snabbt på hög värme. Jag provsmakade en liten tugga och det bara smälte i munnen. Färsk fläsksvål på bästa sätt! 

  

Nu återstår städning, fixa julstrumpor, hälsa på mamma och slå in de sista klapparna. Grönkålen och baka bröd samt griljera revbenen sparar jag till julafton! 

Kommentera

