Pepparkakor 2.0

En liten upgrade på de sega pepparkakorna! De här kom till genom att mina pepparkakskryddor tog slut mitt i bakandet, så jag var tvungen att improvisera. Och när jag nu ändå improviserade så kunde jag lika gärna göra kakorna tunnare och grädda dem längre. Och tada: en hård pepparkaka med en touch av kakao.

Pepparkakor
14 stycken

Ingredienser
1 dl mandelmjöl
0,75 dl kokosmjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
1,5 tsk pepparkakskryddor
2-3 tsk kakao
1 tsk kardemumma
0,75-1 dl sukrin melis eller annan sötning
3 1/2 msk fibersirap
50 g smör

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt fibersirap och smör och arbeta med händerna till en smidig deg. Ställ kallt i tio minuter.

2. Ta ut degen och knåda den mjuk. Forma bollar som du sedan plattar till. Kakorna ska vara ca 2 mm tjocka. Placera på ett bakplåtspapper på en plåt.

3. Grädda i mitten av ugnen ca 8-10 minuter. Passa så att de inte bränns!

Klart!


Näringsvärden per styck
Kcal 57
Protein 1 g
Kolhydrater 1 g
Fett 4 g

Kommentera

