24-timmarsfasta

Jag har sysslat med korttidsfasta (16:8) hela mitt liv, framför allt för att jag inte gillar att äta frukost. Efter att ha läst på om alla hälsofördelar fasta har så gör jag det mer strukturerat, och den senaste veckan har jag provat 24-timmarsfasta ett par gånger
Tidigare har jag alltid trott att fasta gör en slö och ofokuserad, att ämnesomsättningen går ner och att man börjar bryta ner muskler. Så är det inte alls – tvärtom! Fasta gör en skärpt, ämnesomsättningen får en boost och kroppen bryter inte ner muskler i första taget, utan fokuserar på att bränna socker och fett främst.

Tack vare fastan har jag kunnat stanna i ketos även efter en rejäl carbnite förra lördagen. Det gick fortare än någonsin att studsa tillbaka och jag var aldrig ur ketosen, den har bara sänkts något. Nämnvärt hungrig har jag inte heller varit, eftersom min kropp är i ketos så är den van vid att använda fett som bränsle och ”matar” då sig själv med det som finns lagrat. Jag kan tänka mig att det är jobbigare att fasta för någon som går på högkolhydratskost och inte är ketoadapterad. Däremot har jag tänkt väldigt mycket på mat. Det är min stenåldershjärna som försöker få mig ut och jaga och leta mat! Och just därför funkar det så bra att träna på fastande mage. 

Jag har fastat från middag till middag. Alltså, jag äter middag på kvällen och därefter middag nästa kväll. Det funkar bäst för mig och familjelivet. Naturligtvis kan man välja vilken tid på dygnet som helst. När jag väl äter så överäter jag inte, vilket jag först trodde att jag skulle göra, utan jag äter en normal portion och blir mätt snabbt. Men för de som har en ätstörningsproblematik i botten (vilket jag iofs har) kan fasta vara dumt för gamla hjärnspöken. Det kan även vara en dålig idé för de som är gravt sockerberoende. Jag ska skriva lite mer om fasta och vad det innebär i ett annat inlägg! 

Idag planerar jag att äta middag på kvällen igen, precis som igår, och fasta där emellan. Jag planerar för en tredagars vattenfasta om någon vecka, för att ställa in värden på min ketonix så att jag kan optimera mina värden just efter mig. Det svåraste med att fasta, och särskilt att fasta då man hoppar över mer än ett mål, är att få ihop det rent socialt. Kollegor på jobbet har så mycket åsikter och tycker att man är ätstörd, men det här handlar för mig inte om att gå ner i vikt utan om att optimera sin hälsa och undvika hälsorisker som diabetes, cancer och demens. Så egentligen är jag sugen på att köra en tredagarsfasta redan idag och fram till söndag kväll (fastat sedan igår kväll), men på grund av jobbhelg får jag se hur jag gör!
För en tid sedan började jag prenumerera på Kostdoktorn. Där får man tillgång till en massa bra föreläsningar och intervjuer om ketogen kost, lågkolhydratkost och fasta med mera! Rekommenderas verkligen, och första månaden är gratis!

 

Kommentera

