Grönkål

Här har jag lurat alla att jag redan lagt ut receptet på grönkål, men det hade jag visst inte! Grönkål är en halländsk specialitet som är söt och gräddig och väldigt god. Jag är så lycklig över att jag hittat fibersirapen, den har verkligen räddat min december nu när jag kan njuta av både knäck och grönkål!

Jag har inte angett några portionsstorlekar då en del äter grönkål som ett tillbehör, andra som en större del av måltiden. Räknat på 5 portioner blir det ungefär 5 g kh/portion.

Grönkål
1 korv, ca 480-500 gram grönkål
10 g smör
1 1/2 dl vispgrädde
8-10 msk fibersirap
1/2 tsk salt

Gör så här:
1. Stek grönkålen snabbt i smöret, det ska inte få någon färg. Häll på grädde och låt puttra på lägsta temperaturen.

2. Tillsätt fibersirap och salt efter smak. Låt det mesta av grädden koka in, men låt den inte bli för torr eller brännas vid. Servera på julbordet.

Klart!

  
Näringsvärden för hela satsen
Kcal 1141
Protein 16 g
Kolhydrater 25 g
Fett 74 g

Kommentera

