Rödbetssallad

Hemmagjord rödbetssallad är så enkelt att göra och du slipper en massa e-ämnen från de du köper i affären! Jag köper ofta färdigkokta rödbetor, för det är så himla smidigt. Annars går det naturligtvis lika bra att koka och skala rödbetorna själv.

Några portionsstorlekar har jag inte skrivit för det här receptet. Jag äter rödbetssallad som ett tillbehör till maten, en rågad matsked ungefär, vilket blir ca 2 g kolhydrater, medan andra äter det som en huvuddel av måltiden. Hela satsen vägen 310 gram.

Rödbetssallad 

Ingredienser
30 g majonnäs
30 g crème fraîche
250 g kokta rödbetor
ca 1 krm salt

Gör så här:
Blanda majonnäs, crème fraîche och salt i en skål. Skär rödbetorna i små bitar, efter tycke. Jag gör det enkelt för mig och skär rödbetan med kniv och gaffel direkt i skålen. Smaka av och tillsätt eventuellt lite mer salt.

Klart!

  
Tips!
Om du vill ha lite kryddstarkare rödbetssallad kan du tillsätta 1/2-1 tsk senap.

Näringsvärden för hela satsen
Kcal 409
Protein 5,1 g
Kolhydrater 26,4 g
Fett 33 g

Kommentera

