Ketokalendern dag 10: Kokoskakor med nötcrème

Och på den tionde dagen bjuder jag på ett recept på lite sega kokoskakor med nötcrèmesfyllning. De här står just nu i kylen och väntar på min man, som kommer att bli väldigt glad när han kommer hem tror jag. Igår klagade han på att jag hade gjort för lite pepparkakor, för de var verkligen gudomliga tillsammans med en mogen Saint agur.

Antingen kan du göra egen nutella eller använda en färdigköpt nötcrème. Jag använde faktiskt en färdigköpt idag. Jag har provat Clean eatings och Cavaliers nötcrèmer och där vinner Cavaliers överlägset, då den inte har någon bismak. Clean eatings smakar för mycket xylitol, så det blir för starkt. Men sedan är jag inte heller ett fan av xylitol som sötningsmedel annat än i tuggummin. Du kanske tycker annorlunda?

Kokoskakor med nötcrème
7 dubbla kakor

Ingredienser
1 ägg
0,75 dl sukrin melis eller annat sötningsmedel
1 3/4 dl kokosflingor
1 dl mandelmjöl
2 msk fibersirap
en nypa vaniljpulver eller 5 droppar Stevia vanilj
25 g smör
7 tsk nötcrème

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader och klä en plåt med bakplåtspapper. Vispa ägg och sötningsmedel fluffigt. Sötningsmedlet ska ha löst upp sig innan du fortsätter.

2. Tillsätt kokosflingor, mandelmjöl, fibersirap och vanilj. Vispa slätt. Tillsätt därefter smöret. Låt svälla i kylskåp i ca 10 minuter.

3. Gör 14 små bollar av smeten och platta till dem. Grädda i mitten av ugnen ca 8-10 minuter, tills kakorna har fått fin färg och släpper från pappret. Ta ut kakorna och låt svalna.

4. När kakorna har kallnat, lägg en halv tesked hemmagjord nutella eller nötcrème på en kaka och lägg en annan kaka ovanpå. Ät direkt eller förvara i kylskåp!

Klart!


Näringsvärden per kaka
Kcal 151
Protein 3 g
Kolhydrater 2,7 g
Fett 14 g

4 reaktioner på ”Ketokalendern dag 10: Kokoskakor med nötcrème

    1. Jag hade också svårt att hitta det först, googlade men hittade ingenstans. Men eftersom jag googlat det dök det upp som en reklam lite senare 😄 nu3 säljer dem och har specialpris om man köper två på en gång. Så det gjorde jag såklart!

      Gilla

Kommentera

