Dagens mat

Dagens mat ser inte särskilt roligt ut, men är en av mina favoriträtter: rimmat sidfläsk med gräddkokt vitkål. Fläsket gör jag numera alltid i ugnen, så mycket smidigare och jag slipper få brännskador när fettet poffar upp, haha! 175 grader, mitten av ugnen, ca 15-20 minuter. Du behöver inte vända på dem men jag brukar göra det de sista minuterna bara.

Vitkålen steker jag i mycket smör, salt och vitlökspulver. När det har mjuknat häller jag på vispgrädde och låter det koka in. Supergott och väldigt enkelt!

  
På kvällen tog jag en seg pepparkaka från dagens ketokalender, med Saint agur och getostbrie på. Det var sagolikt gott!

  

Kommentera

