”Att mäta är att veta!”

”Att mäta är att veta”, som tysken Werner von Siemens sa. Och jag älskar att mäta! Man får det svart på vitt, vad som fungerar eller inte. Det är just därför jag älskar min ketonix, för med den kan jag mäta fastande på morgonen, direkt efter träning, efter att jag ätit – ja, när som helst! Och man får dessutom ett diagram som visar ens mätningar. 

Jag mätte igår efter att jag hade jobbat natt och sedan efter att jag sovit. Jag trodde att mina värden skulle vara lägre eftersom jag äter ett sent mål på kvällen och sedan dricker cola Zero hela natten, plus att jag sedan äter frukost kl 06. Tidigare har jag mätt med stickorna och då alltid fått låga värden efter en jobbnatt, men denna gång fick jag höga värden på både ketostixen och ketonixen. 

Jag tror att det beror på att jag ändrat ätmönstret när jag jobbar natt. Första målet på dagen äter jag ca kl 15-15.30 och sedan äter jag sista kl 23-23.30. Klockan 06 tar jag sedan ett litet fettrikt mål och det gör jag för att jag annars vaknar för tidigt, så det blir ett litet avbrott i 16 h-fastan, men förutom det äter jag inte förrän jag vaknar igen, ca kl 15.30-16. På grund av att jag till största delen fortfarande håller 16:8 när jag nattjobbar, samt att jag bara nattjobbar 20% så tror jag att det är detta som gör att jag faktiskt blåste rekord: 73 efter att jag vaknade på eftermiddagen. Samt att jag försöker träna innan och efter jobb och sömn.

Riktigt intressant kommer det bli att mäta efter lördag, då jag ska ha min carbnite. Då kommer det att bli mycket kolhydrater, mer än vanliga carbnites eftersom vi först ska på restaurant och därefter på bio, och jag är helt säker på att jag kommer att glida ur ketosen. Min plan är att köra en korttidsfasta, alternativt korttidsfasta + fettfasta på söndagen och se om det hjälper. Det brukar alltid ta ett par dagar för mig att komma tillbaka, men då har jag oftast inte ansträngt mig för att inducera ketos utan bara ätit som vanligt dagarna efter. Nu vill jag komma på hemligheten till att komma tillbaka SNABBT!

På bilden nedan ser ni mitt diagram, från första blåsningen i söndags till nu i eftermiddags. De väldigt låga värdena är felblåsningar då jag hade missuppfattat hur man gjorde och bara blåste in lite. Det är det sista man har i lungorna som man ska andas ut och då får man ett korrekt värde!

En del tycker att det är extremt att hålla på och mäta, men extremt för vem? När jag var yngre och sjuk i ätstörningar då straffade jag mig själv genom att hoppa över måltider och gå hungrig. Nu för tiden äter jag inte frukost och har insett att jag inte dör av att bli hungrig, jag har blivit vän med min hunger. Det handlar om inställning och det gör detta också. Jag mäter inte för att på något sätt straffa mig själv om jag får låga värden, jag mäter för att jag vill veta!

  

Kommentera

