Ketokalendern dag 8: Choklad- och jordnötsbitar

Jag älskar choklad. Och jag älskar jordnötssmör. Därför finns det inga fel överhuvudtaget med det här receptet. Smörigt, nötigt, chokladigt och bara SÅ gott!

Jag använde mig utav Nellie Dellies mörka choklad. Jag har inte hittat någon annan sockerfri choklad med så lite kolhydrater (14 g/100 g jämfört med andra sorter som har 37 g/100 g) och den smakar ändå bra!

Choklad- och jordnötsbitar
12 bitar

Ingredienser
140 g mörk sockerfri choklad
40 g smör
60 g jordnötssmör, köpt eller hemmagjort


Gör så här:
1. Smält chokladen tillsammans med smöret. Rör slätt och häll hälften i en liten form (jag använde en lunchlåda) klädd med bakplåtspapper eller plastfolie. Ställ i frysen i ca 15 minuter.

2. Ta ut formen ur frysen. Bred försiktigt ut jordnötssmöret ovanpå chokladen. Mitt hemmagjorda gör jag ganska löst, det är så jag gillar det, men färdigköpt kan vara lite hårdare. Prova då att värma det försiktigt i micron innan du brer ut det. Sätt tillbaka formen i frysen i ca 10 minuter.

3. Häll ut resten av den smälta chokladen ovanpå jordnötssmöret. Låt stelna helt i kyl eller frys och skär sedan upp i bitar med en vass kniv.

Klart!

Tips!

Värm kniven under varmt vatten och torka sedan av den innan du skär godiset i bitar. Tryck snabbt och bestämt så att inte jordnötssmöret kladdar och chokladen spricker. Tips 2: gör samma procedur med choklad, frys, jordnötssmör och choklad men använd formar för småbröd eller minimuffins.


Näringsvärden per bit
Kcal 110
Protein 2 g
Kolhydrater 2 g
Fett 10 g

Kommentera

