Lax med färskosttäcke 

Det här är en av mina favoriträtter. Det är även min bästa paradrätt, då den är så fantastiskt god och så idiotsäker att göra. Här har jag serverat den tillsammans med blomkålsmos och dansk flödeostsås. Sås behöver man egentligen inte till, men vi hade lite över och den är ju så h i m l a god!

Jag brukar variera färskost efter vad jag är sugen på. Vitlök, kantarell, franska örter och pepparrot är mina favoriter!

Lax med färskosttäcke
4 portioner

Ingredienser
4 laxfiléer à 125 gram
200 gram färskost, t.ex. Crème bonjour, valfri smak
Salt

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader. Smöra en form eller lägg ett bakplåtspapper i.

2. Salta laxfiléerna och bre ut färskosten jämnt ovanpå. Stek i mitten av ugnen ca 15-20 minuter.

Klart!


Näringsvärden per portion
Kcal 388
Protein 26 g
Kolhydrater 2 g
Fett 31 g

Kommentera

