Ketokalendern dag 6: Chokladfettbomb

Ketokalendern dag 6 bjuder på en härlig fettbomb med smak av choklad och jordnötssmör! Ibland om jag har svårt att komma upp i fettmängd så tar jag en sådan här liten bomb. Eller efter en korttidsfasta eller träning! Den är både god, näringsrik och stillar chokladsuget! Perfekt att ha i frysen, då man kan äta direkt därifrån eller låta den tina ett par minuter. Funkar utmärkt att förvara i en burk i kylen också.

Chokladfettbomb
7 stora bitar eller 14 mindre

Ingredienser
60 g smör
4 msk kokosolja
4 msk hemmagjort jordnötssmör (eller naturellt, osötat)
Ca 2 msk sukrin melis eller annan sötning
2 msk kakao

Gör så här:
1. Smält smöret och kokosoljan. Rör ner övriga ingredienser. Smeten ska vara lös, tillsätt eventuellt mer kokosolja och smör, beroende på hur fast jordnötssmöret är. Mitt hemmagjorda är lite lösare än de man brukar köpa i affären.

2. Häll upp i formar och ställ i frysen. Fettbomberna stelnar på ett par minuter. Förvara i kyl eller frys.

Klart!

  
Näringsvärden per bit (små)
Kcal 201 (100)
Protein 3 g (1,5 g)
Kolhydrater 2 g (1 g)
Fett 19 g (9 g)

2 reaktioner på ”Ketokalendern dag 6: Chokladfettbomb

  1. Denna gången tog jag inget jordnötssmör utan mer smör och kokosolja. Smaksatte med 1 krm vaniljpulver, 2-3 tsk Lakritspulver och när jag hällt upp strödde jag grovt havssalt i varje form och in i kylen. Sååå gott!!! Den senaste tiden har jag trånat efter just choklad med salt lakritssmak och nu kan jag tillfredsställa det ! Underbart!

    Gilla

Kommentera

