Smoothies går hem!

Min mellanpojke har brist på tillväxthormon och är därför liten i växten. Till det är han mycket underviktig, äter bara vissa saker (inget kött, bara från Mamma Scan …) och har noll matlust. Det där med att barn äter när de är hungriga stämmer inte på honom. Mina två andra barn är också små och smala men inte lika krångliga med maten, tack och lov.

Men frukost är fortfarande kämpigt för dem att få i sig tidigt på morgonen innan skolan. Eftersom jag alltid varit likadan hade det för min del kvittat om de äter frukost eller inte. Det där med att tvinga i sig har alltid varit så jobbigt. Men min stora tjej blir alltid jättehungrig innan lunchen och min mellanpojke kan inte kosta på sig att missa ett mål, då skulle han bli ännu smalare. Därför förstår ni hur glad jag blev när till och med min mellanpojke gillar mina smoothies på kokosmjölk, ägg och hallon! Nyttiga fetter och bra med energi, helt perfekt! Tidigare har de fått sockriga yoghurtar utblandat med grekisk yoghurt bara för att få i dem n å g o n t i n g. Men det här är ju ett mycket bättre alternativ!

Nästa gång ska jag prova att göra smoothien på kokosgrädde, för extra fett och energi. Den är ju dock lite tjockare och krämigare (och godare!) så vi får se hur den tas emot.

Smoothien till imorgon förberedde jag ikväll, plastade in och satte in i kylskåpet. Då är det bara för dem att plocka fram innan skolan. Enkelt, smidigt och väldigt nyttigt!

Kommentera

