Ostbröd

Idag gjorde jag en limpa med smält ost på toppen. Jag gjorde en stor sats så att skivorna blev höga, det räcker verkligen med bara en! Dock tyckte jag att brödet hade så mycket smak i sig att osten inte kom fram riktigt. Nästa gång kan man kanske prova en mer smakrik ost? I alla fall blev konsistensen härligt brödig på det här brödet, min man visste inte om att det var keto förrän efter att han hade ätit upp och jag berättade om det!

Färgen blev dock lite mörk inuti brödet, men det tror jag beror på att det blev stående 1 1/2 timme innan det kom in i ugnen. Livet kom i vägen, ni vet. Inga bröd jag gjort tidigare har blivit så mörka så jag tror att det beror på det. Nog pratat, här kommer receptet!

Ostbröd
16-17 skivor

Ingredienser

150 g smör
4 dl mandelmjöl
4 dl pofiber
5 ägg
150 g crème fraîche
1 1/2 dl sesamfrön
1 1/4 tsk salt
0,75 msk bakpulver
50 g riven ost

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Rör ner övriga ingredienser. Arbeta samman till en lös deg med hjälp av en elvisp.

2. Klä en avlång form med bakplåtspapper. Tryck ner degen ordentligt i botten och jämna till ytan med en blöt sked. Strö över den rivna osten.

3. Grädda brödet i nedre delen av ugnen tills det nått innertemperatur 90 grader. Låt svalna och skär sedan upp i skivor!

Klart!


 Näringsvärden per skiva
Kcal 219
Protein 6,5 g
Kolhydrater 3 g
Fett 20 g

  

Kommentera

