Fredagsmys på mitt sätt

Jag har svårt att bara sitta och äta ingenting när resten av familjen snaskar på fredagkvällarna. Så det gäller att sysselsätta sig med något ketovänligt så att man inte riskerar att halka dit med näven i chipsskålen! Idag rörde jag ihop lite ketobollssmet och åt med kokoschips direkt ur skålen. Vem orkar rulla, haha! Då får jag tuggandet, något sött och chokladigt och dessutom är det mättande eftersom det är så fett. Är man mätt är risken mycket mindre att man överäter.


Men får man aldrig någonsin äta chips och popcorn då? Jo, det är klart att man får om man kan hantera det. Jag försöker hålla mig till mina carb nites varannan lördag. Äter jag oftare än så triggar jag igång sötsuget och börjar jag på en fredag så håller det i sig ända till på söndag, vilket nästan är halva veckan! Först på måndagen kan jag lyckas ta mig upp på banan igen, för ni vet ju det magiska med måndagar? Haha, jag är en sådan typisk vanemänniska alltså.

Så avstår jag från godis, chips och kakor för att straffa mig själv? För att gå ner i vikt? Till viss del för att jag har 2-3 kilo till jag vill tappa, ja. Men anledningen till att jag avstår är för att jag vill vara snäll mot mig själv. Jag är snart 30 och vill inte vara fast i sockerträsket för alltid. En dag varannan vecka njuter jag av kolhydrater och då njuter jag verkligen och överäter (oftast, ibland som på Halloween gick det överstyr) inte. Jag har inte dåligt samvete och jag hamnar inte i något destruktivt ätbeteende. Så nej, jag plågar egentligen inte mig själv när jag avstår. Jag gör bara det som är bäst för mig.

Kommentera

