Brain octane

Just nu håller jag på med upptrappning av Brain octane, vilket är en MCT-olja som är bra för fettförbränning och ketontillverkning. Vad är då MCT-olja och särskilt Brain octane?

MCT står för medium chained triglycerides, en form av triglycerider som går rätt ut i blodet som energi. Köper man kokosolja ska den helst ha så hög andel MCT-olja som möjligt, för att vi ska kunna tillgodogöra oss så mycket som möjligt av de positiva effekterna, såsom snabb energi, hög fettförbränning och hög ketontillverkning.

Brain octane är en olja som innehåller 100% kaprylsyra, vilket är en form av MCT-olja. Den går direkt ut i blodet och ger ketoner som snabbt förser hjärnan med energi. Det är därför som många upplever att de blir mer skärpta och fokuserade av Brain octane.

Anledningen till att man trappar upp den långsamt är för att man kan få ont i magen eller bli illamående annars. Jag har hållit på i lite mer än en vecka nu och är uppe i ca en matsked. Det rekommenderas att ta 1-3 matskedar per dag. Jag blandar ut det i mitt ingefärste eller i varm ketochoklad. Det smakar ingenting men ger lite extra fett, för extra mättnad.

Ska bli väldigt intressant att se om detta ger ketosen en extra skjuts!  Jag provade Brain octane när jag jobbade natt förra veckan och jag höll mig faktiskt pigg hela natten, fick inte alls någon dipp som jag brukar få. Kanske var det nyhetens behag, men jag ska fortsätta och se om det håller i sig. Just nu mäter jag endast ketonerna med urinstickor, men eftersom jag varit i ketos så länge blir det inte lika tillförlitligt då kroppen slutar att utsöndra lika mycket ketoner via urinen efter ett tag. Det är därför som man kan gå från att kissa lila på stickan till att kissa orange. Jag planerar att köpa en Ketonix någon gång, eftersom jag tycker att det är så roligt att mäta och framför allt – att veta! Men nu kommer ju julen och allt, så det får bli någon gång i framtiden.

Kommentera

