Smoothie med kokosmjölk

Smoothie på kokosmjölk istället för kokosgrädde blir en lite magrare, billigare och mer lättdrucken variant. Nyttig och supergod och lätt att variera med t.ex. hallon, blåbär eller björnbär. Ägg i eller inte är valfritt, men jag tycker att det ger en god rund smak utan att smaka ägg, och dessutom ett litet tillskott på protein. Vill du göra den helt vego kan du bara hoppa över ägget.

Smoothie med kokosmjölk
2 portioner

Ingredienser
250 ml kokosmjölk
30 g valfria bär, t.ex. hallon, blåbär eller björnbär
1 ägg
1 nypa vaniljpulver

Gör så här:
Häll alla ingredienser i en djup skål. Använd en stavmixer och mixa slätt. Servera som den är eller med valfritt tillbehör. Det är gott att slänga i ett par hela bär i smoothien!

Här serveras den med vispad grädde och lite Fibersirap gold, som ger en god sirapssmak utan att ha någon eftersmak.

Klart!


Näringsvärden per portion
Kcal 272
Protein 6 g
Kolhydrater 5 g
Fett 25 g

4 reaktioner på ”Smoothie med kokosmjölk

  1. Helena

    Hej igen! Ville bara kolla en sak med dig =), Jag har nu fettfastat i fem dagar och stickorna visar att jag är i ketos. Jag har testat på morgonen fastande, mitt på dagen fastande och på em, kväll och stickorna visar alltid lila, alltså motsvarande typ 8. Men jag känner inte alls de symptom som folk beskriver. Jag är dock lite mindre hungrig och sover lite dålig på nätterna, men jag är fortfarande hungrig på morgonen, jag är väldigt trött på dagarna och känner mig inte speciellt varm som folk verkar bli…. Men jag kan äta 1800 kcal utan att vara hungrig och det är första gången så jag är nöjd! Kanske inte alla har samma symptom?
    Jag tänker nu att jag testar att införa lite lchf-bröd, mejeriprodukter, nötter och bär och ser var gränsen går för att jag ska stanna i ketos. Jag vill ju gärna kunna äta lite sådant i alla fall efter att jag har gått ner mina kilon (fast helst redan nu =))

    MVH Helena

    Gilla

    1. Hej! Kul att du provar keto! Vilka symtom är det du tänker på som folk drabbas av? I början kan man få nästan lite influensasymtom och uppleva en väldig trötthet när man går över till keto. Det är kroppen som ställer om, den är ju inte van vid att gå på fettdrift. Försök härda ut, det blir bättre! 5 dagar är ändå inte så lång tid och kroppen behöver mer tid på sig, särskilt om du gick från kolhydratskost till keto. Jag hade en enklare övergång eftersom jag ätit normal/liberal lchf innan. Sedan är alla olika hur man reagerar! Jag är inte alls varm, utan går runt och fryser hela tiden och sån har jag alltid varit. Om du vill fortsätta gå ner i vikt rekommenderar jag att du fortsätter med keto, det är ett så smidigt sätt att förlora kilon utan att vara hungrig. Lchf-bröd och mejerier kan du absolut införa, men se upp lite med kolhydraterna ändå. Om man äter en massa lchf-bakverk och kvarg, proteinpuddingar och liknande kommer man lätt upp i kolhydratsmängd. Nötter och bär ska du också vara försiktig med, men det går absolut bra att äta. Man får vara ärlig mot sig själv där. Jag har tex jättelätt för att sätta i mig en massa jordnötter och cashewnötter, så det får jag verkligen vara försiktig med. Men om jag äter med kolhydrater en måltid så kan jag alltid nästintill nolla nästa måltid. Det går att anpassa! Lycka till och hoppas mina svar var till hjälp! /Sofie

      Gilla

  2. helena

    Tack för svar! Ja du har rätt, jag ska nog avvakta med sånt tills jag har gått ner mina kilon. Jag gjorde dina snickers och ät alldeles för många 🙂 Dessutom verkar jag hamna ur ketosen om jag äter mer än 10 g kolhydrater…
    Tack!

    Gilla

    1. Har du svårt för att begränsa dig och överäter, så se godisrecepten för vad de är och ät dem som just godis, alltså undantag. Jag överäter inte av LCHF-bakverk tack och lov, men har väldigt lätt att överäta av riktigt godis. Jag hamnar också ganska lätt ur ketos om jag kommer upp emot 20 g kolhydrater per dag. Men jag tror att det handlar mycket om att man inte är i optimal ketos, för det känns verkligen skillnad mot att vara helt glukosdriven som man är på kolhydratskost!

      Gilla

Kommentera

