Nutellachiapudding med mandelmjölk

Jag har provat att köpa hem mandelmjölk innan men det har aldrig riktigt gått hem här. Men jag tänkte att jag gör ett nytt försök och provar på att använda det i något istället. Resultatet blev en nutellachiapudding med smak av kanel. Man kan naturligtvis hoppa över både kanel, kakao och nutella men jag gillar att experimentera med smaker!

Den här ska jag äta till frukost imorgon, toppad med hallonsmoothie på kokosmjölk och lite grädde. På bilden har jag en halv portion chiapudding och ca 1/3 portion hallonsmoothie.

Nutellachiapudding med mandelmjölk
1 portion

Ingredienser
1,5 dl mandelmjölk (eller vanlig mjölk, eller 50/50 mjölk och matlagningsgrädde)
2,5 msk chiafrön
0,75 msk sötning
1 tsk kakao
Kanel
En nypa vaniljpulver
1 msk sockerfri nutella, hemmagjord eller köpt

Gör så här:
1. Häll mandelmjölk, chiafrön och sötningsmedel i en skål med god marginal till kanten. Blanda.

2. Häll i kakao, kanel och vaniljpulver.  Rör om lite, men det kommer inte att blanda sig förrän puddingen börjat stelna. Smaka av. Ställ skålen i kylen och rör om efter någon timme, så att smakerna blandar sig. Låt stå ett par timmar eller över natten.

3. Blanda i en matsked sockerfri nutella när puddingen har blivit fast. Servera som den är eller med exempelvis hallonsmoothie, grädde och kokoschips.


Näringsvärden per portion
Kcal 219
Protein 8 g
Kolhydrater 5 g (3,5 g om det är hemmagjord nutella)
Fett 16 g

Kommentera

