Pulled pork med sockerfri barbecuesås

Jag hittade riktigt billig fläskkarré i affären idag, bara 29kr kilot! Som hittat! Min man älskar fläskkarré och jag älskar pulled pork (han också iofs!) så jag satte in den här godingen i ugnen kl 19 och plockade ut den kl 23. Helt perfekt var den då.

Att man sedan ska behöva tagga den med ”sockerfritt” är egentligen helt galet, men jag hittade inte en enda sockerfri barbecuesås i affären. Alla innehöll mellan 25-45 g kolhydrater per 100 gram! Använder man då en hel flaska, vilket jag brukade göra förr, så är man lätt uppe i över 100 g kolhydrater. Helt galet. Så jag fick ju knåpa ihop min egen såklart! Den blev jättegod och gifte sig perfekt med den möra fläskkarrén. Och bara 15 g kolhydrater för hela satsen!

Pulled pork 5-6 portioner

1,2 kg fläskkarré, med eller utan ben
Salt, peppar

Sockerfri barbecuesås

2 msk tomatpuré
3 msk lättsötad ketchup
1 msk vitvinsvinäger
1,5 dl hett vatten
1 fond du chef beef
0,75 msk dijonsenap
1 tsk vitlökspulver
1/2 tsk salt
3 tsk sockerfri grillkrydda
1 tsk paprikapulver
1-2 msk fibersirap clear eller honung

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 125 grader. Gnid in köttet med salt och peppar och lägg i en djup ugnsfast form med lock.

2. Vispa ihop alla ingredienserna till barbecuesåsen. Smaka av med kryddor. Häll såsen över köttet.

3. Låt fläskkarrén stekas i ca 4 timmar, i nedre delen av ugnen. Ta ut köttet och dra isär med två gafflar. Ös såsen över. Servera tillsammans med ett gott lchf-bröd (ex pumpabrödkesolimpa, kesolimpa med parmesan), rödkålsgratäng eller omelettwrap och en klick creme fraiche.

Klart!

Näringsvärden pulled pork (6 portioner)
Kcal 342
Protein 35 g
Kolhydrater 0 g
Fett 23 g


Näringsvärden barbecuesås, en sats
Kcal 130
Protein 3 g
Kolhydrater 15 g
Fett 4 g


Kommentera

