Kycklinggratäng med blomkål och vitlök

Jag och mannen kör vidare på äggfastan, men jag lagade till den här goda kycklinggratängen till min pappa som blir utskriven från sjukhuset idag. Den är superenkel och går snabbt att göra med färdiggrillad kyckling. Med eller utan skinn är en smaksak, men jag gillar med! Om du inte kör keto kan du naturligtvis ha i mer blomkål om du vill.

Kycklinggratäng med blomkål och vitlök
2 portioner

Ingredienser
1/2 grillad kyckling, ca 250 g
50 g blomkål
1 dl crème fraiche
0,75 dl matlagningsgrädde
50 g riven ost
2 vitlöksklyftor eller vitlökspulver
Salt
Persilja

 

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader. Bena ur kycklingen och riv köttet i små bitar. Lägg i en form tillsammans med blomkålsbuketterna.

2. Rör samman crème fraiche, grädde, pressad vitlök, salt och persilja. Smaka av.

3. Häll såsen över kycklingen och blomkålen. Strö över riven ost.

4. Grädda i mitten av ugnen tills gratängen har fått fin färg, ca 20-25 minuter.

Klart!

Näringsvärde per portion
Kcal 592
Protein 41 g
Kolhydrater 5 g
Fett 46 g

2 reaktioner på ”Kycklinggratäng med blomkål och vitlök

  1. Rosita

    Dina recept ser fantastiskt goda ut. Är dock på äggmassan för tillfället men ska genast laga flera av dina recept när dessa dagar är över 😉 Undrar dock varför du använder matlagningsgrädde istället för vispgrädde? Undrar en som är ganska ny inom LCHF

    Gilla

    1. Hej! Kul att du hittade hit! Ingen särskild anledning egentligen, men ibland tycker jag att det blir bättre med matlagningsgrädde än vispgrädde, t.ex. när man gör köttfärssås så tycker jag att vispgrädden går in för mycket i rätten och gör den tjock, när jag vill ha den såsig. Ofta kör jag på vispgrädde och matlagningsgrädde blandat, det beror lite på vad jag har hemma. Standard är att köpa hem båda sorterna men sedan brukar vispgrädden alltid ta slut först och då finns matlagningsgrädden kvar =) Sedan använder jag ibland matlagningsgrädde för att jag vill hålla igen lite på kalorierna. =)

      Gilla

Kommentera

