Äggfasta

De kommande dagarna kommer bilderna här och på instagram att visa ganska så äggiga bilder. Jag ska nämligen äggfasta. Och varför då? Inte för att jag egentligen känner att jag behöver det, utan för att stötta min fästman som ska köra det som en detox och kickstart för att komma tillbaka in i lchf, vilket han kommit ur lite med lite väl mycket socker och kolhydrater. Jag själv har ju kört keto så länge, så egentligen kommer det att göra varken till eller från för mig. Jag hade lika gärna kunnat fortsätta som jag gör för att nå mina mål, men det är ju alltid roligare att göra saker tillsammans!

Fördelarna med äggfasta då?
Det är enkelt, billigt, man blir av med överskottsvätska och sötsug och man kommer lätt in i ketos på grund av det höga fettintaget! Nackdelarna är att det är enformigt (behöver inte vara negativt dock!) och att man kan bli rejält trött på ägg efter de här dagarna.

Hur äggfastar man?
Jo, i 5 dagar äter man ägg, ost och smör/fett. Max 12 ägg och 200 g ost per dag. Till varje ägg tar man en matsked smör/fett. Detta gör man i 5 dagar, sedan äter man strikt lchf i 3 dagar och avslutar sedan med 5 dagars äggfasta igen.


Jag har valt att ersätta smöret med majonnäs till kokt ägg och vispgrädde i t.ex. omelett, men sedan steker jag den i mycket smör. Jag kommer att äta som jag gör nu, dvs. 2-3 gånger per dag, med frukost ibland och varm keto-choklad till frukost ibland. Igår sov jag till 15.30 eftersom jag hade jobbat natt, så då började jag med varm keto-choklad med 20 g smör i. Innan jobbet åt jag en omelett gjord på 3 ägg och 30 g ost. På jobbet åt jag samma sak, plus lite brieost som jag gjorde ostpuffar av. Det höll jag mig mätt på hela natten! Fördelen med att äggfasta är att det inte är så krångligt och man behöver inte tänka så mycket på vad man ska äta. Därför har jag inte planerat denna dagen, utan det får bli vad det blir!

Kommentera

