Peanutbutter protein fatbar

Jag älskar ju som sagt jordnötssmör, så dessa barsen var ju givna att jag skulle knåpa ihop. En sådan här bar ger mycket fett och protein och lite kolhydrater. Och så är de goda såklart! Jag skar upp dessa i små munsbitar, men de är beräknade på fem bars. De är hållbara i flera timmar i rumstemperatur men ska du förvara dem en längre tid gör du det bäst i en plastlåda i kylen eller frysen.

Jag har använt mig utav mitt hemmagjorda jordnötssmör som är sötat med sötningsmedel. Använder du ett som är helt osötat kan du behöva ha i lite mer Fibersirap.

Peanutbutter fatbar
5 bars

Ingredienser
75 g hemmagjort jordnötssmör, alternativt sockerfritt köpt
2 msk (30 g) fibersirap clear
1,5 dl mandelmjöl
1 dl Whey proteinpulver med vaniljsmak
1-2 msk vatten
en nypa salt
(30 g mörk sockerfri choklad)

Gör så här:
1. Blanda alla ingredienser utom vattnet i en bunke. Knåda ner lite av vattnet i taget tills du har en smidig deg. Hur mycket du behöver beror på konsistensen på jordnötssmöret.

2. Platta ut och forma 4 st bars. Ställ kallt en stund om du vill täcka dem med choklad.

3. Smält chokladen och bred ut på barsen. Garnera med några hackade jordnötter eller en ruta vita choklad som du river över medan chokladen ännu inte har stelnat. Ställ kallt och förvara barsen i kylskåp.



Klart!
Näringsvärden per bar (inom parentes är utan choklad)
Kcal 228 (197)
Protein 12 g (12 g)
Kolhydrater 5,4 g (3,6 g)
Fett 17 (14 g)

Kommentera

