PCOS + keto = sant!

Jag började köra keto i juni efter att ha kört en ganska så liberal LCHF sedan nyårsskiftet. Med liberal menar jag strikt måndag-fredag kväll, för att på fredagkvällen och ända fram till söndagen äta alldeles för mycket socker. Ingen bra kombo och verkligen inget bra ätbeteende.

Men sedan bestämde jag mig för att verkligen prova det här med att äta ketogent. Att vara i ketos. Resultatet? ALLT sötsug försvann. Jag kunde träna länge och hårt utan att gå in i väggen, jag var aldrig hungrig, tänkte aldrig på mat, kunde strunta i de där jäkla mellanmålen och kilona började droppa av mig. Eftersom jag inte var överviktig från början har det gått ganska långsamt i andras ögon, men för mig har det gått i en lagom takt. Jag ligger på minus 7,5 kg nu och har kommit i jeans jag inte haft på 5 år.

Men, den största skillnaden med att jag lagt om kosten, det är att jag har fått mens. Jag har nämligen PCOS, vilket innebär att jag har rubbade hormonhalter och äggstockar som är formade på ett speciellt vis och inte släpper ifrån sig ägg utan att jag äter hormoner. Många med PCOS har även ökad behåring, lätt för att gå upp i vikt och svårt för att gå ner. Det har inte jag, hos mig visar det sig som utebliven mens. Jag har knappt aldrig haft mens, men jag äter hormoner ett par gånger per år för att blöda ut slemhinnan. Annars ökar risken för cancer. Men sedan jag började med en ketogen kost har mensen kommit helt naturligt, varje månad sedan i juli! Det är fantastiskt vad kosten kan göra och hur kroppen kan reparera sig själv. Och det är också skrämmande hur mycket det vi stoppar i oss påverkar våra kroppar.

Keto is the way to go, i alla fall för mig! Det ska bli spännande att följa min egen kropp och hur den kommer att reagera och förändras genom åren baserat på de val jag gör och vad jag utsätter den för, både positivt och negativt!

Kommentera

