Sesamkex med parmesan

Jag gillar att experimentera fram nya recept. Ibland ser jag något som ser gott ut och tänker att det där kan jag hitta på en godare variant av! Därför kollar jag bara på bilderna och går inte in på recepten, eftersom jag vill hitta på något eget.

Så var det med dessa sesamkexen, som jag har sett florera på många bilder på instagram. Eftersom det bara är en sort frön i ville jag ha lite mer smak och valde därför parmesan. Det går lika bra med annan finmald ost, t.ex. Grana padano.

Sesamkex med parmesan
24 stycken

Ingredienser

2 dl skalade sesamfrön
1 dl mandelmjöl
1-1,5 dl parmesan eller Grana padano
1/2 msk fiberhusk
1/2 tsk salt
1 ägg
2 msk raps- eller kokosolja
1 dl hett vatten

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 150 grader. Rör samman alla torra ingredienser i en bunke.

2. Knäck i ägget och rör ner oljan. Tillsätt vatten och rör till en smidig deg. Låt svälla i 5 minuter.

3. Lägg degen på ett bakplåtspapper. Lägg ytterligare ett bakplåtspapper på och använd en kavel för att platta ut smeten till en tunn rektangel, ca 3 mm tjock. Märk ut bitar med en degskrapa eller kniv.

4. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 60 minuter. Titta till efter halva tiden och placera eventuellt en plåt över om kexen håller på att brännas vid. Min ugn har en tendens att bränna allt!

Klart!

 Näringsvärde per kex
Kcal 74
Protein 2,4 g
Kolhydrater 0,5 g
Fett 6,5 g

Kommentera

