Världens godaste jordnötssmör

Jag köper aldrig färdigt jordnötssmör längre (min man gör, men det är bara för att jag blir så sur för att han äter upp den hemmagjorda så snabbt 😄). Det är ju så himla mycket godare och billigare att göra själv! Dessutom gillar jag en lite lösare konsistens som går lätt att bre och inte fastnar i halsen (you know what I mean). Idag var första gången jag använde Sukrin melis istället för Sötströ och det blev jättebra, inte lika knastrigt. Jag använder salta jordnötter, för jag gillar en blandning mellan sött och salt men det är naturligtvis valfritt!

Tidsåtgång: ca 5 minuter

Världens godaste jordnötssmör
Ca 30 portioner (msk)

Ingredienser
400 g salta jordnötter
2-2,5 msk olja som är neutral i smaken, t.ex. rapsolja.
1,5 msk sötningsmedel

 

Gör så här:
1. Mal jordnötterna i en matberedare tills det har blivit ett tjockt smör. Det tar ca 2-3 minuter.

2. Tillsätt oljan medan knivarna går. Mängden beror på hur lös du vill ha ditt smör, samt kvalitén och fetthalten på nötterna. Tänk på att jordnötssmöret blir lite fastare när det kallnat, då maskinen värmer upp det.

3. Häll i sötningsmedlet och låt maskinen arbeta tills allt blivit väl blandat. Smaka av med mer sötningsmedel eller olja om det behövs.

4. Förvara i en lufttät burk. Jag har min i skafferiet, i kylen blir det betydligt hårdare. Hållbarheten i rumstemperatur är ca 4 veckor.

Klart!

Tips!
Gillar du inte den salta smaken och inte hittar osaltade nötter, kan du skölja dem i ett durkslag innan. Gnugga lite torrt i en kökshandduk och fortsätt sedan med receptet.


  
Näringsvärden per matsked
Kcal 89
Protein 3 g
Kolhydrater 1,9 g
Fett 8 g

Kommentera

