Slow BURN!

Eftersom jag har problem med spänningar i nacke och hals, som bland annat leder till värk, huvudvärk och migrän, tänkte jag att jag skulle köra slow burn ett tag och se om jag får de resultat jag vill ha. Jag spänner nämligen nacken och halsen när jag lyfter tungt. Med slow burn kör man lättare vikter och i långsammare tempo. Eftersom man då aktiverar de långa muskelfibrerna så använder man hela muskeln, vilket ska ge ökad styrka och ökad muskelvolym.

Jag har slow burnat förut men bara som ett sista set för att trötta ut muskeln ordentligt efter att ha kört 2-3 vanliga set på 9-12 reps. Jag ska erkänna att jag har varit skeptisk till att få bra resultat med lättare vikter, men Martina Johansson har övertygat mig då hon slow burnar alla muskelgrupper och hon skrev att hennes rumpa och lår är till 100% slow burn. Så jag provar och utvärderar!

När man slow burnar ska man göra varje reps långsamt. Minst 10 sekunder när du lyfter handeln och 10 sekunder på tillbakavägen. Man gör endast ett set per muskelgrupp. Fast jag körde faktiskt ett vanligt set men annan övning för samma muskelgrupp också. Lite som tilläggsövningar i GVT (german volume training, vilket jag körde ett tag). Så nu kör jag på och så hoppas jag på superresultat! Keto + slow burn borde bli super!


Slow burn är enkelt att träna hemma med eftersom vikterna är ganska lätta. För mig i alla fall! Det brände och skakade rejält efter dagens pass och jag förväntar mig en ordentlig träningsvärk imorgon. Bara att hålla uppe mobiltelefonen nu börjar bli jobbigt …

Kommentera

