Ketobollar choklad

Det är lätt att bjuda på fika, även om man kör keto. Jag har ofta ett gäng ketobollar i en plastlåda i kylen. Jag äter dem inte bara som fika, utan även som frukost, mellanmål, när jag behöver ha upp fettintaget, ja de passar när som helst! Och bjuder man andra, både vuxna och barn, så brukar de bli jättepopulära!

Dessa bollar är med chokladsmak. Jag tycker att kaffet förstärker chokladsmaken utan att för den sakens skull smaka kaffe. Jag gillar nämligen inte kaffe 😊

Ketobollar 10 st

Ingredienser
100 g + 15 g kokos att rulla i
50 g smör
2 msk kakao
Ca 2 msk bryggt kaffe
Ca 4 msk sötningsmedel
(En nypa vaniljpulver)

Gör så här:
1. Blanda 100 g kokos med 50 g smör. Rör ihop till en smidig massa utan smörklumpar. Lättast är att använda händerna!

2. Blanda i kakao, kaffe, sötningsmedel och ev lite vaniljpulver.

3. Forma 10 st bollar som du sedan rullar i kokosflingor eller kakao. Ketobollarna klarar sig länge i rumstemperatur (och är också godast lite rumsvarma), så de passar utmärkt att ta med sig i väskan, men ska de förvaras en längre tid skall de ligga i en tätslutande burk i kylen.

Klart!


Näringsvärden per boll
Kcal 117
Protein 1,6 g
Kolhydrater 1,3 g
Fett 11, 8 g

Kommentera

