Chiapudding med kanel

Chiapudding blev det mest googlade ordet inom kategorin ”mat” i Sverige 2014. Jag var faktiskt ganska sen på bollen att göra en ren chiapudding, i början gjorde jag istället olika sorters kalla gröter med chia och havregryn. Gott, men knappast keto.

Chiapuddingen kan du äta som frukost (perfekt att ta med till jobbet, på tåget, till gymmet …), mellanmål eller som en nyttigare efterrätt. I receptet har jag använt mig av lättmjölk, men det är enbart för att det är den mjölken som vi i familjen anser vara godast. Du kan byta ut den till standardmjölk om du vill, men näringsvärdena i slutet på receptet baseras på lättmjölk.

Hur man gillar sin chiapudding är individuellt. En del gillar det inte alls, men jag tror många gånger att det handlar om att man ska hitta rätt smak och framför allt: rätt konsistens! Själv gillar jag min chiapudding lite lösare, inte lika geléaktig som man tänker sig en riktig pudding. Jag gillar också när den är gräddig, så här kommer mitt recept på en chiapudding med kanelsmak, gjord på mjölk och grädde!

Chiapudding med kanel
1 portion

Ingredienser
0,5 dl lättmjölk
0,5 dl matlagningsgrädde
1,5 msk chiafrön
En nypa vaniljpulver
Sötningsmedel efter smak, ca 1 tsk
Kanel

Gör så här:
1. Mät upp mjölk, grädde och chiafrön i en liten skål eller burk. Jag gillar att göra den direkt i burken jag ska äta ur, det blir smidigast så och dessutom ser det så gott ut!

2. Tillsätt vaniljpulver, sötningsmedel och kanel. Rör om ordentligt och smaka av. Tillsätt mer sötningsmedel och kanel efter smak. Jag gillar en rejäl kanelsmak!

3. Låt stelna i kyl i minst 4 timmar eller över natten. Rör om då och då om du har tid. Fröna kan samlas lite i botten, men det är ingenting jag brukar störas av.

4. Ät puddingen som den är eller lägg några hallon på toppen!

KLART!


  
Näringsvärden 1 portion
Kcal 167
Protein 6,4 g
Kolhydrater 5,4 g
Fett 12,5 g

Kommentera

