Perfekt sjukmat!

Hela familjen ligger däckade i en fruktansvärd förkylning. De andra äter glass och pannkakor och mitt gamla jag hade gjort likadant. Men jag är faktiskt inte sötsugen överhuvudtaget. Det är en sådan fantastisk känsla! Jag, som varit styrd av sötsug i så många år. Och inte alltid har det varit sötsug heller, utan jag är en känsloätare av rang. Äter för att jag mår dåligt eller för att må bättre. Kopplar mat och framför allt sötsaker och bröd till att må bättre. För stunden i alla fall.

Förbjuder jag mig då att äta sötsaker och annat gott när jag är sjuk? Inte alls. Det känns verkligen inte som en uppoffring att avstå ens. Det knäppa är att mina tankar fortfarande är inställd på: ”när man är sjuk så får man äta hur mycket som helst.” Medan min kropp inte är det. Och kroppen vinner faktiskt den här gången!

Så istället för glass har jag ätit ett annat sorts mys, nämligen charkisar! Älskar charkisar och det känns dessutom lyxigt att äta. Fyllde tallriken med blåmögelost, brie, ostpuffar på brie, ölkorv, baby bel, dansk flödeost, tryffelsalami, parmaskinka och ett chips jag gjorde på en av skinkskivorna. Åt detta tillsammans med mina frökex. Det blev både middag och kvällsmys på samma gång. Perfekt sjukmat!

Kommentera

